Ringvaart Regatta voorbereiding op Alaska-tocht

Achtergrond Voorpagina Wedstrijden

Onder de 177 boten die woensdag deelnamen aan de Ringvaart Regatta zat die van Mathieu Bonner. Een avontuurlijke Fransman die mee gaat doen met de beruchte Race to Alaska: meer dan 1000 kilometer over kustwateren. NLroei volgde hem op het laatste deel van het parcours.

Tot dat moment is Mathieu is een stuk sneller over het parcours gegaan dan verwacht. Zijn zelf ontworpen Liteboat is een paar kilo zwaarder en ook korter dan de skiffs waarin de meeste van zijn concurrenten varen. Maar na ongeveer 75 kilometer ter hoogte van Leiden lijkt het beste er af. Af en toe haalt een andere boot hem in, waarbij hij steevast even aanzet om bij te blijven, maar erg lang houdt hij die hogere snelheid niet vast.

Leidschendam
Bij de 45 minuten tellende pauze in Leidschendam na 88 kilometer duurt het dan ook even voordat hij loskomt. Flink gebogen komt hij de roeiboot uit en neemt plaats op de trappen van de plaatselijke kerk. Pijn in zijn rug en op zijn handen spelen hem parten. Hij moet bekennen dat hij de tocht wat heeft onderschat en te hard begonnen is. Al kan hij ook nu nog van de wedstrijd genieten. “Het fijne is dat het landschap erg afwisselend is. Je ziet telkens wat anders, hierdoor wordt het nooit saai.”

Trans-atlantische tocht
Het is een flink contrast met roeien op zee waar de voormalig dierenarts ook bekend mee is. In 2009 volbrengt hij – na ruim 30 jaar niet te hebben geroeid – een trans-atlantische oversteek. “Dat is niet te vergelijken met dit. Misschien is deze race fysiek nog wel zwaarder. Maar roeien op zee vergt een jarenlange mentale voorbereiding met onder andere een psychiater. Je ziet tientallen dagen niets anders dan zee. Een kennis van mij heeft bij zo’n tocht wel eens twaalf dagen non-stop depressief in de kajuit gelegen.”

Race to Alaska
Binnenkort gaat Mathieu op voor weer een nieuwe uitdaging. Op 23 juni doet hij mee aan de Race to Alaska, een meer dan 1000 kilometer tellende wedstrijd voor de kust van Amerika en Canada. “Het is een berucht evenement dat pas voor de tweede keer wordt georganiseerd en waarbij het niet is toegestaan hulp van buitenaf te krijgen of van een motor. Er doen voornamelijk zeilboten aan mee, samen met mij is er nog één andere roeier.”

Trimaran
Mathieu maakt daar overigens ook gebruik van een zeil, zij het een stuk kleiner dan die van zijn concurrenten. Zijn boot bouwde hij er zelfs voor om, zodat hij straks gebruik kan maken van een trimaran. Tijdens de Ringvaart Regatta vaart hij echter nog in de Liteboat die voor vlak water is gemaakt.

Liteboat
Hij kwam op het idee een eigen boot te ontwikkelen na zijn trans-atlantische avontuur. “Ik vond de boot waarin ik roeide niet goed genoeg en vooral te zwaar. Voor het zogeheten Coastal Rowing heb ik toen een paar jaar terug een boot gemaakt. Maar ik kwam er achter dat het model ook heel geschikt was voor roeien onder minder ruige omstandigheden. Oorspronkelijk heb ik het enkel onder een paar bekenden verkocht, maar dat was zo’n succes dat ik de markt ben opgegaan.”

Stabiel
Mathieu wil met zijn boot de roeisport voor een breder publiek mogelijk maken. “Als je aan mensen op straat vraagt hoe ze over roeien denken is dat vaak positief. Maar als je vraagt of ze het zelf niet willen proberen, haken ze af. Te moeilijk en niet veilig genoeg. Deze boot is zowel stabiel, maar ook licht genoeg om de ervaring te hebben van hoe het voelt om zo’n boot door te versnellen. Daarnaast kan je hem zo bovenop je auto meenemen. Dat is bij een gewone roeiboot onmogelijk.”

Frankrijk
Inmiddels heeft hij in Frankrijk stevig voet aan de grond gekregen. “Waar de boot oorspronkelijk alleen door particulieren werd gekocht, worden mijn boten nu bij de helft van alle roeiverenigingen in Frankrijk gebruikt. Dat zijn ongeveer twintig clubs. Vooral omdat ze op een wat makkelijkere manier hun nieuwe leden de roeibeginselen bij kunnen brengen.”

Nederland
Ook in Nederland wordt de boot steeds populairder. Paul van Koelen en Winny Burgers – tevens zijn begeleiders tijdens de Ringvaart – importeren de boot en hebben er inmiddels 25 van verkocht en ook Het Spaarne uit Heemstede heeft interesse getoond. Het is mede de reden waarom Mathieu hier mee doet. “Het is belangrijk dat de roeiers zien dat hij bijna net zo makkelijk door het water glijdt als de gewone skiffs”, laat Burgers weten.

Jarig
Over de andere reden om mee te doen aan te Ringvaart Regatta – ervaring en kilometers opdoen voor zijn Alaska -avontuur – maakt Mathieu zich ondertussen wat zorgen. “Ik ben behoorlijk gesloopt en hoop vooral dat ik van deze inspanning niet te lang moet herstellen. De race is immers al over een maand.” Met een flinke pastamaaltijd in de maag maakt hij zich vervolgens op voor het laatste stuk. Maar niet voordat hij nog even met zijn vrouw heeft gebeld. Het blijkt zijn 59e verjaardag te zijn.

Finish
Dan gaat hij snel de boot weer in. Van ervaren skiffeurs heeft hij het laatste stuk afgekeken dat het tempo hoger moet. Nu zijn kracht tot een dieptepunt is gedaald, moet hij het daar wel uithalen. Het gaat zichtbaar beter het laatste stuk en na 11 uur, 43 minuten en 39 seconden finisht Mathieu als 99e. Een tijd waar een flink aantal ‘gewone’ skiffeurs niet aan komen.

Voor meer foto’s en informatie zie: http://www.liteboat.fr/nl/

©NLroei, 13-5-2016