Ooggetuige Jasondrama: ‘Roeiboot door golfslag schip volledig uit koers’

Achtergrond

De gestuurde vier van Jason zou volgens de plaatselijke pontschipper door de golfslag van een schip volledig uit koers zijn geraakt, vervolgens tegen een verankerd ponton zijn geklapt en daarna met bemanning en al onder water zijn verdwenen. Dit heeft deze ooggetuige gezegd tegen De Telegraaf.

De politie heeft de zaak in onderzoek. Het bestuur van Jason benadrukte eerder dat af te wachten. De overlevenden zullen waarschijnlijk ook worden gehoord zodat er een meer compleet beeld van het ongeval ontstaat, dat onderzoek is nog niet voltooid. Bondsvoorzitter Rutger Arisz: “Jason staat bij ons goed bekend. Deze vereniging heeft goede veiligheidsmaatregelen en instructies. Het onderzoek laten we over aan de deskundigen. Verder volgen wij de berichtgeving van roeivereniging Jason. Voor nu blijft voor ons de verslagenheid en diep medeleven.”

Verdriet
Op diverse plaatsen wordt verdriet gedeeld over het verongelukken van Kees Joosse (71) en Rob van den Heuvel (60). Beiden hadden ook buiten het roeien een groot maatschappelijk netwerk. Joosse was in het verleden onder andere directeur van de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij. Van den Heuvel sprak als rechter van het Arnhemse gerechtshof in 2010 de vermeende seriemoordenaar Lucia de Berk vrij.

Zeldzaam
Dodelijke ongevallen met roeiboten zijn zeldzaam. Het is bijna tien jaar geleden dat een roeier van Pampus het leven liet bij een aanvaring met een binnenvaartschip. In 1994 verdronken bij een tocht over het Wolderwijd nabij Zeewolde drie vrouwen en een man, allen lid van Amenophis.

Uit De Telegraaf van 13 maart 2017 (artikel geschreven door Pieter Ploeg)

Het doet de Huissense pontbaas Sjaak Eggenhuizen pijn dat hij zaterdag in machteloze toestand getuige was van een roeibootdrama dat twee Arnhemmers (60 en 71 jaar) het leven heeft gekost. „Ik zag het voor m’n ogen gebeuren, maar kon niks doen. Zo snel ging het.”

Het tweetal maakte samen met twee stadgenoten (47 en 49 jaar) en een vrouw (48) uit Doorwerth een roeitochtje over de Nederrijn tussen Arnhem en Huissen. Volgens de pontbaas een volkomen normaal tafereel op de rivier, die een belangrijke verbinding vormt tussen Rotterdam en Duitsland.

„Het is hier soms net een snelweg, die ik een paar keer per dag met m’n pontje moet oversteken”, aldus de Huissenaar. „Vanaf de wal zie ik die boten van roeivereniging Jason regelmatig voorbijkomen. Dat is vanuit Arnhem een kilometer of drie varen. Het is een vertrouwd beeld voor mij; zo vaak roeien ze hier langs. Maar ditmaal zag ik dat de ’vier met stuurman’ in de golfslag van een voorbijkomend schip volledig uit koers raakte, tegen een verankerd ponton klapte en met bemanning en al onder water verdween”, aldus de pontwachter.

„Terwijl ik aan de kant stond en niets kon doen, heb ik meteen groot alarm geslagen. Heel snel waren alle hulptroepen ter plaatse. Overal kwamen zwaailichten en sirenes vandaan. Intussen wist de vrouw op eigen kracht uit het water te komen. Ze was onderkoeld en ik heb haar m’n jas en trui gegeven, zodat ze weer een beetje op temperatuur kon komen. De vier andere roeiers waren onder water verdwenen, onderkoeld kennelijk en meegesleurd door de stroming.”

Duikteams, speurhonden, helikopters en schepen met sonar-apparatuur wisten vrij snel twee opvarenden levend terug te vinden, maar naar de twee anderen is nog urenlang gezocht, totdat ze levenloos onder het ponton vandaan konden worden gehaald.

De leden van de Arnhemse roeivereniging Jason zijn ontroostbaar door het drama. „De hele vereniging verkeert in diepe rouw. Ze vallen elkaar huilend in de armen”, zegt bestuurslid Frank Jibben. „Het is een uiterst ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest, waardoor het zo dramatisch is afgelopen. Roeiboten slaan wel vaker om. Afhankelijk van stroming en temperatuur, weten geoefende roeiers zich meestal snel weer in veiligheid te brengen. We stellen binnen onze club dan ook zeer strenge eisen voordat men de rivieren in de omgeving mag bevaren.”
Jibben: „Van de vijf opvarenden, waren er liefst drie gekwalificeerd. Ze droegen ook allemaal een reddingsvest. Dit drama was absoluut niet te voorzien. Op deze ’ongeluksboot’ zat ongelooflijk veel kennis en ervaring.”