Bedreigde club hoopt op geniale juridische vondst

Achtergrond

Het botenhuis van het voormalige Ondine zal waarschijnlijk van de Amsterdamse Amstel moeten worden gesleept. Enkele maanden terug verloor de roeivereniging een kortgeding van de Gemeente. De kans is nu groot dat de voormalige roeiclub van Shell binnenkort verdwijnt.

Vier jaar terug schreef NLroei over de doorstart die een aantal oud-leden van Ondine wilde maken. Oliebedrijf Shell richtte de vereniging vlakbij de Berlagebrug in de jaren ’50 op, maar wilde er in 2011 vanwege een drastisch dalend ledenaantal vanaf. De nog bestaande leden voegden zich bij De Hoop. Drie oud-leden besloten echter anders en namen het historische botenhuis aan de Amstel over. Zij richtten de ‘Amsterdam Scullers’ op, richtend op roeiers die een ligplaats zoeken voor hun eigen boot. Ondanks de onzekerheden telt de vereniging nu zo’n 35 leden.

Doneer hier voor onafhankelijke roeijournalistiek.

Historie
Engelsman Colin Schaverien is één van die drie en al sinds eind jaren ’80 lid van Ondine. “Wij vonden het zonde als onze kleine loods op zo’n mooie plek aan de Amstel verloren zou gaan. De drijvende loods is een uniek stukje geschiedenis. In de werkplaats zit in het verlaagde plafond nog steeds vermoedelijk de oudste serie bakriemen van Nederland. Als je stopt, komt het nooit meer terug”, vertelt hij met gevoel voor nostalgie.

Overeenkomst

Hij erkent dat het toekomstperspectief ook toen al onduidelijk was. “De huurovereenkomst met de Gemeente zou in 2016 eindigen en het was de vraag of die verlengd zou worden. Maar omdat onze vereniging zelfs met naam en toenaam vermeld staat in het bestemmingsplan, hadden we goede hoop. In het begin leek de Gemeente ook mee te werken totdat bleek dat ze inderdaad de huurovereenkomst niet wilden verlengen.”

Verhuizing

De drie bestuursleden konden weinig anders dan open staan voor andere opties. “Er is sprake van geweest dat we zouden verhuizen naar de Duivendrechtse Vaart, maar dat bleek uiteindelijk ook niet mogelijk. Ze wilden ons uit principe geen andere plek toewijzen omdat ze bang waren voor precedentwerking. Er restte dan ook weinig dan een juridische strijd”, aldus Schaverien.

Woonboten

Volgens de voormalig Shell-werknemer waren er vanuit de Gemeente dan ook een aantal zaken dat op zijn minst discutabel te noemen was. “Eén van de argumenten waarom wij weg zouden moeten, was dat de Gemeente er in hun zogeheten Amstelvisie 2040 streeft naar een vrij zicht over de Amstel. Zo zouden ook alle woonboten op termijn moeten verdwijnen. Dat gaat niet alleen nooit gebeuren, ook kwam er tussentijds naast ons een woonboot bij.”

Steiger

Schaverien wijst ook op de plannen die de Gemeente heeft met de vlakbij gelegen Van der Kunbuurt, het gebied tussen de rivier de Amstel en het NS-station. “Dat is voornamelijk sociale woningbouw en volgens de nieuwste plannen willen ze dat vervangen door nieuwbouw. Op onze locatie zou een aanlegsteiger komen waar rondvaartboten passagiers vanuit het Amstelstation kunnen oppikken. De hele buurt wordt ver-yupt en daar past zo’n oud botenhuis natuurlijk niet tussen.”

Functie
De rechter gaf de Gemeente echter gelijk. “Hij zei feitelijk dat wij – nu de huurovereenkomst was afgelopen – illegaal op deze plek zitten en dus weg moeten. Dit terwijl wij weldegelijk voldoen aan een belangrijke functie. We zijn weliswaar klein, maar alle loodsen van de Amsterdamse roeiverenigingen liggen bomvol. Steeds meer mensen met een eigen boot die op Amstel willen roeien, schrijven ons aan.”

Top

Schaverien verwijst naar het Nederlandse toproeien. “Olympisch medaillewinnares Inge Janssen heeft sinds kort ook haar boot hier liggen. Vanuit de roeibond wordt ook verwacht dat men op de Amstel skifft. Al die roeiers hebben straks geen plek.” Ook dat argument maakte weinig indruk in de rechtszaal. Daar kon zelfs de komst onze actieve leden en olympische kampioenen Jan Wienese en Diederik Simon weinig aan veranderen.

Stoppen
Schaverien zit met zijn handen in het haar. Over twee weken verloopt de termijn waarbinnen ze hoger beroep kunnen aantekenen. “Dat betekent een lang en onzeker traject dat 10 tot 15.000 euro kost. En ook als we winnen, zijn we nog niet zeker. De Gemeente zal doorprocederen tot de Hoge Raad. Zoals het er nu voorstaat neigen we naar stoppen, maar ergens hoop ik nog dat iemand met de juiste juridische kennis een geniale tip voor ons feeft.”