Is de 5 kilometer ook echt 5 kilometer?

Dagprogramma

Gisteren was het Argostuurwerk dat (onbedoeld) de aandacht trok, vandaag zal (hopelijk) in het teken staan van een (veilige) wedstrijd. Zoals verwacht staan de bondsploegen bovenaan in het tussenklassement. Dadelijk bij de 5 kilometer kan het nog wel eens spannend worden. Want de Skøllformatie gaf over 2.500 meter slechts 1,7 seconde toe op de Holland Acht. De verenigingsploeg (zonder Skøllfenomeen Jan van der Bij die in de bondsboot zit) heeft vandaag het voordeel dat de bemanning de oranje roeiers van zich af kan trappen. Hoe langer de afstand, hoe beter het voor Skøll is, zo lijkt het.

Over stuurwerk gesproken: Amsterdammer Fred van Essen – trouw NLroeivolger én Amstelkenner- heeft zo zijn bedenkingen bij de maatvoering van de diverse Amstelwedstrijdafstanden, hij stuurde de redactie er de volgende mail over, dubbele punt:

#HoesnelwasiknouechtopdeAmstel?’

Scherp sturen kan de races over de bochtige Amstel bekorten en winst brengen: goed punt in het artikel van Max Waterreus op NLroei. Maar ook de wedstrijdorganisaties werken mee aan ‘snelle tijden’. De Head-afstand van 8 kilometer klopt allang niet meer. De start in Ouderkerk ligt inmiddels honderden meters noordelijker dan oorspronkelijk en de finish voor de Hoop is honderden meters zuidelijker dan de geijkte meet voor het Amstelhotel. 

Vorige week zondag (10 maart) moest er ongeveer 7,3 kilometer worden geroeid, bochten afsnijden niet meegerekend, Ouderkerk-Willem3 (vlaggenmast op de landtong) = 5 km, W3-De Hoop (de deur in de zijwand aan de Amstel) is 2,3 km. Gemeten op mijn Garmin-gps-horloge tijdens honderden keren de rivier op en neer. De ‘recent’ ingevoerde oproeibaan in het stuurboordbruggat van de Rozenoordbug meegeteld.

De tijden worden dus niet alleen steeds sneller door beter materiaal en betere roeiers, maar ook door een korting op de afstand.

De Heineken hetzelfde verhaal. Ooit begon de 2500 op de plek waar in 1980 een betonnen pijler werd neergezet voor de Rozenoordbrug-in-aanbouw, onderdeel van de Ringweg A10. De organisatie heeft de startlijn toen noodgedwongen verplaatst. Niet naar het zuiden, verder weg van Nereus, maar naar het noordoosten, dichterbij. Als eerstejaarsacht kregen wij in maart 1980 te horen: ‘Jullie gaan zeker een goede tijd varen, want het is minstens honderd meter korter!’ Dan kun je niet anders dan winnen, toch?

Zie de ‘baanrecords’ en relativeer. De Heineken herenachten: 6.42 op de 2500 (Hansa Dortmund, 1985). Het wereldrecord 2km bij de mannen van de Deutschland-Achter (2017): 5.19. De Holland Acht kwam daar in 2019 dichtbij: 5.20 (Nederlands record, bron: NLroei.nl). Rekenen we het Heineken 2500-record om naar een 2k dan kom je op 5.21,6 (1 minuut 20,4 eraf, de ‘extra 500 meter’). De Amstel geeft je vleugels!

Ook de Skiffhead is korter. Decennialang 7.5 km vanaf Ouderkerk, maar de startlijn is opgeschoven en de race zal over de as van de rivier uitkomen op 7,3 à 7,4 km.

Groet,

Fred van Essen
lid van Willem III

Ooit moesten we uren wachten op de uitslagen: een met balpen bijgewerkt stencil dat we niet mochten houden, want schaars en de coaches hadden voorrang. Ongelijke afstanden blijven prestaties vergelijken moeilijk maken.