Hein Berlage ontwierp in Amsterdam een mooie brug, maar het bouwsel blijkt bij de Heineken Roeivierkamp een lastige barrière. Smalle bruggaten en dukdalven spelen een steeds grotere rol. Dat bleek zaterdag. Er waren meerdere incidenten. Een Argo-acht ramde zelfs een dukdalf en sloeg om. Wonderbaarlijk genoeg waren er geen gewonden.
Kunnen we dit iemand verwijten? Ongelukken gebeuren, helaas. Maar we moeten wel kijken hoe we minder aanvaringen en bijna-aanvaringen kunnen krijgen. Ik denk als eerste aan grotere startverschillen op de lange afstanden. Dan kost de vierkamp meer tijd, maar dat is best te overzien.
Dan is er een ander punt: wat kan een kamprechter doen? De kamprechters gaven – hoor ik – goede aanwijzingen. Maar zijn die voor een ploeg te verstaan als geroepen wordt vanaf een drukke brug? Er wordt tegelijkertijd door omstanders luid aangemoedigd. Zou er wellicht beter ook door de kamprechter kunnen worden gewaarschuwd vanuit een motorbootje aan het eind van de dukdalvenrij? Ik denk het wel. Vroeger heb ik dat als kamprechter ook wel gedaan. Ik denk ook nog aan een boei in het water voordat je onder de brug vaart of de dukdalf nadert.
Ik hoop dat de organisatie over dit alles gaat nadenken. Uit de roeiwereld zullen er ook anderen zijn die net zoals ik graag meedenken. Want we willen de wedstrijd dolgraag behouden. Maar actie is nodig om de veiligheid te verbeteren.