‘Wie betaalt, bepaalt’. De blikvangers van de roeisport gaan er ook onder gebukt. In ruil voor een kortingsregeling promoot de roeibond het gebruik van natriumbicarbonaat. En sponsor Aegon kreeg het voor elkaar dat het oranje roeipakje in de recycleshredder kon. Want de polisverkoper eiste dat de bedrijfskleuren blauw, rood en wit voor het bondstenue werden gebruikt. Weg was de onderscheidende kleurstelling, ook de bindende factor van het ‘oranjegevoel’ ging overboord.
Maar er is goed nieuws voor iedereen die het roeien van de Nederlandse equipe volgt. Want straks zijn de Hollandse ploegen weer in één oogopslag te herkennen. Vorig jaar droegen de bondsploegen weer oranje kleding, maar vanaf dit jaar wordt er officieel in oranje koers gezet naar Parijs.
Herkenbaar
Bondsmarketeer Erwin Prins pakte het grondig aan en nam ontwerpster Laura Theel in de arm voor het ontwerp van het nieuwe toernooitenue. Zij was iets langer dan een (donker)blauwe maandag lid van Triton. “Heel intensief heb ik zelf niet geroeid, maar het voelt wel als een sport die ook van mij is. Erwin en ik keken samen naar het onderscheidende vermogen van Nederland. Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat oranje eruit springt. Wie op de tribune zit, meefietst of een wedstrijd via televisie volgt; onze roeiers en roeisters zullen van grote afstand voor iedereen weer herkenbaar zijn”, zegt Theel.
Wie dichterbij komt ziet een patroon opgebouwd uit zeshoeken. “De zeshoek verwijst naar een bijnaam van Frankrijk, L’Hexagone. In het rugpand is het bondsembleem verwekt, de leeuw met de roeiriem. En zo zitten er nog meer details in het pakje verwerkt”, aldus Theel.