Onder de Schalkwijksespoorbrug, als voorprogramma van twee ijzersterke hoofdnummers, werd zondag de allereerste kortebaanwedstrijd van het complete eerstejaarsklassement gehouden. Zelfs met de luwte voorafgaand aan het hoofdnummer was er van bedaren geen sprake. Het was een onrustige wedstrijd op onrustig water. NLroei verslaat dit keer het lichte achtenveld,
De lichtgewichten van Skadi pakten zondag zeven klassementspunten, dat is meer dan het dubbele van hun totaal bij de laatste drie wedstrijden. Volgens coaches Dirk-Jan Teunissen en Thijn Eysink was het resultaat een voorbode. “Onze eerdere focus betaalt zich uit bij de Varsity, het is een goed teken voor de volgende wedstrijden.”
Dat er nu gestart kon worden in een A-finale dankzij de snelste tijd bij de timetrial, is een groot verschil met de twee achtste plaatsen en laatste plaats bij de Heineken. Volgens coach Teunissen is het te verklaren door gerichte coaching op het tweekilometerseizoen, maar ook door pech. “Over het algemeen is de focus vanaf het begin van het jaar op de twee kilometer”, vertelt Teunissen. “Dan moet je het bij de vierkamp hebben van de korte afstanden, maar die gingen niet zoals verwacht.” De ploeg heeft geen punten kunnen meenemen vanuit het vierkampweekeinde omdat ze de 250 meter met een roeier minder moesten afmaken.
Eager
De eerste plek bij de Varsity was voor Nereus. Na een voor de Amsterdammers gebruikelijke snelle start, kon de ploeg tot de kilometer een bootlengte voorsprong behouden. In de tweede helft liepen de ploegen van Proteus-Eretes en Skadi flink in, wat de eindstrijd spannend maakte. Hadden de achten het namelijk aan de drie kilometer van het hoofdnummer gewaagd, dan was het goed mogelijk dat er een andere winnaar uit bus was gekomen.
Volgens de coaches van Skadi is het balen dat de aanwezige potentie er nog niet helemaal uitkwam, maar levert de derde plaats extra motivatie op voor de volgende wedstrijd. “We hebben net niet bij de Varsity geblikt, dus iedereen is zeer eager om de volgende wedstrijd te pakken”, vertelt Teunissen. “Ik denk dat onze boot zeker een ploeg is om rekening mee te houden.”
Gescalpeerd
De races werden niet gehouden op een roeibaan, maar op het klotsende Amsterdam-Rijnkanaal, een snelle waterweg voor vrachtverkeer. In combinatie met de wind leverde dit zondag erg onrustig water op. Het was lastig om tijdens de startprocedure alle boten goed op te lijnen. Vanwege de uitloop in het tijdschema werd er dan ook vanaf de EJL-achten gekozen voor het varen van een timetrial. Hier kozen verschillende boten hun eigen voordeelbaan, met minder (zij)wind of juist een baan met meer meewind. Opvallend was dan ook de start van de lichte acht van Triton in de allereerste baan.
De lichte eerstejaarsacht van Njord is na een aanvaring met een gescalpeerde taft tot gevolg helemaal niet meer aan de start van de timetrial verschenen, zie hieronder.