Skiffeurs: Skiffheadloting stompzinnig

Wedstrijden

Willem van Schelven – winnaar van de Skiffhead van 1980 – is pissig. Hij stoort zich eraan dat de wedstrijdleiding van de 70e Skiffhead op eigen houtje besloot de lotingsregels te veranderen. “Het was een goed gebruik dat de startvolgorde werd bepaald met behulp van de uitslag van de editie ervoor. De winnaar kreeg een jaar later startpositie één, nummer twee de tweede en zo ging het verder. Voor mensen die het jaar ervoor niet hadden gestart, werd achter de geplaatste deelnemers geloot. Dat  scheelde vooral veel inhaalpartijen en daardoor was de strijd eerlijker én veiliger”, aldus Van Schelven die inmiddels H-veteraan is, maar nog altijd het baanrecord in het veteranenveld in handen heeft.

Naar aanleiding van de loting van dit jaar mailde hij met de wedstrijdleiding en onderstreepte daarbij dat hij dat niet voor zichzelf deed, maar wel bijvoorbeeld voor Pieter Wiltenburg die bij de laatste editie de snelste veteraan was, maar via de bingoballen van De Hoop op de voorlaatste startplek terecht kwam.

Lot
De wedstrijdleiding gaf uitleg. “Zoals ook te lezen in het reglement wordt er dit jaar niet gestuurd geloot, met uitzondering van roeiers die recentelijk zijn uitgekomen namens de roeibond op een internationale wedstrijd. Dit komt omdat onze laatste editie 3 jaar geleden is. In overleg met het hoofd van de jury hebben we daarom besloten om de startvolgorde volledig aan het lot over te laten”, mailt wedstrijdleider Arthur Molenaar aan Van Schelven die ooit nog eens in de skiff de A-finale van Luzern bereikte.

Onveilig
Ook olympisch skiffeur Gerard Egelmeers heeft geen goed woord over voor de indeling. “Jammer dat de organisatie besloten heeft random te loten in plaats van de finishvolgorde van de laatst gestarte versie te gebruiken. Vreemd dat de winnaar van de HM1x nu als 103e moet starten, en de winnares bij de DE1x als laatste bij de DE1x. Op Nov4en leidde deze strategie ook al tot bijna-ongelukken vanwege hele trage ploegen die te laat beseffen dat ze moeten uitwijken voor bruggen. Natuurlijk is dat risico er altijd (er kunnen altijd goede roeiers zijn dat achterin starten), maar om die kans op problemen nu vele malen groter te maken is zeker gezien bijvoorbeeld de situatie bij de Berlagebrug een bijzondere keuze”, tikte de Eindhovenaar op de Facebookpagina van NLroei.