De WK is nog niet eens begonnen, maar Nederland heeft al een haperende start. De boten waren er niet. Sybrand Treffers denkt niet dat de douane de oorzaak van het botendebacle is. Volgens deze professionele botentransporteur met de nodige zeemijlen en autowegkilometers achter zich, heeft het er alle schijn van dat de vloot veel te laat op transport is gestuurd.
Uitgerekend in de week voor het belangrijkste toernooi van het jaar, moet de Nederlandse equipe haar complete vloot ontberen. Het botentransport had al hinder ondervonden van orkaan Irma, de vrachtboot met de Nederlandse container erop heeft een andere route moeten varen. Ook de douane hield de botencontainer een aantal dagen vast. Pas vrijdag zal de vloot op het botenterrein worden afgeleverd, zondag begint de WK al.
Stilliggen
“In deze periode van het jaar – van juni tot en met november – moet er rondom Florida rekening worden gehouden met het orkaanseizoen. Dat bleek bij Irma. Grote containerschepen moeten dan bijvoorbeeld buitengaats stil gaan liggen. Anders breken ze”, zegt Treffers desgevraagd. Hij transporteerde in het verleden bondsboten.
Lastig
De WK-organisatie hield wel rekening met mogelijk noodweer tijdens de opbouwperiode en had extra tijdmarges ingebouwd. Treffers (tevens oud-redacteur van NLroei) denkt te weten waar de schoen wringt. “Nederlandse ploegen willen zo lang mogelijk doorvaren en de boten zo kort mogelijk op transport. Dat maakt het soms wat lastig. Zo wilde René Mijnders in 2008 de boten van het trainingskamp in Zuid-Korea in één dag verplaatst hebben naar Peking. Serieus.”
Incalculeren
Volgens Treffers moet het management rekening houden met slepende douaneformaliteiten en andere tijdrovende procedures. Tijdens transporten doen zich vaak onverwachte gebeurtenissen voor. Volgens de botenvervoerder leert de Nederlandse roeibond weinig van het verleden.
Professioneler
“Bijvoorbeeld bij de juniorenWK van 2007 werden de Nederlandse boten om een onduidelijke reden een week vastgehouden op het vliegveld. Daar moet je dus rekening mee houden, onderweg kan er van alles gebeuren. Landen als Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten hebben hun transporten veel professioneler geregeld. Daar doet men ook minder ingewikkeld over de boten waarin wordt geraced en getraind.”
Overmacht
Teammanager Puck van Hasselt van de KNRB reageert als volgt: “De KNRB heeft een groot internationaal transportbedrijf met onder andere een vestiging in Miami ingeschakeld. In overleg met hen is een vertrekdatum bepaald. De ontstane situatie met het botentransport is overmacht. Overigens bevonden de materialen van Empacher, de Duitse, Noorse, Zweedse, Belgische en Ierse equipe zich op hetzelfde transport als de spullen van de KNRB.” Zij gaat niet in op de vraag of er voor de toekomst lessen zijn te trekken.
Prima
De bond plaatste maandag een opgetogen bericht over de aankomst van de WKequipe bij de baan. “Inmiddels zijn de roeiers en hun begeleiding goed aangekomen bij het Nathan Benderson Park waar de wedstrijden worden geroeid”, zo berichtte de bond op roeien.nl. Het feit dat de boten er niet waren, werd onder de pet gehouden. Bondscommunicatiemanager Gaby Kuijpers heeft daarvoor een verklaring: “Op het moment van plaatsen van het stuk op roeien.nl, zouden de boten woensdag arriveren in Sarasota en dat was voor ons prima.”