NK: finales voorspelbaar

Algemeen Wedstrijden

De NK leverde de afgelopen drie dagen vaak fikse strijd op. Dat bereikte een hoogtepunt in de eindstrijd, zoals bijvoorbeeld bij de vrouwentweezonder. Daar finishten drie boten binnen een dikke seconde, Veronique Meester en Aletta Jorritsma wonnen. En toch was het voorspelbaar: alle A-finales werden gewonnen op boei één of twee.

Bij de sterk bezette vrouwenskiff was het minder spannend, maar dat lijkt vooral te maken te hebben met de topvorm van Lisa Scheenaard. Lichtgewichten Ilse Paulis en Obbe Tibben maakten ook duidelijk de onbetwiste kampioenen te zijn.

Triton
Varsityvoorman Kaj Hendriks van Triton veroverde vorig jaar de tweetitel met Harold Langen, de andere langstudeerder van zijn club. Dit keer was Hendriks door bondscoach Emke gekoppeld aan zijn verenigingsgenoot Jacob van de Kerkhof. Na een naar eigen zeggen wat matige start, herstelde het donkerblauwe duo zich goed en won van Klaassens/De Graaf met ruim twee seconden.

Waaier
Vanwege de goede prestaties in de voorronden waren Hendriks en Van de Kerkhof op de meest gunstige boei één gelegd. Dit gebeurde omdat de NKorganisatie erkende dat er door een stevige tegenwind zogeheten boeiverschillen waren ontstaan. Als maatregel werd er gegrepen naar het ‘waaierprotocol’ waarbij de in de voorronden best presterende ploegen ook de beste banen krijgen. De twee van Klaassens/De Graaf had een matige baan: nummer vier, maar presteerde opmerkelijk.

Skøll
Bij de mannenskiff leek het ook een beetje op de onderlinge clubkampioenschappen van Skøll. Guillaume Krommenhoek greep de titel voor zijn verenigingsgenoot Lennart van Lierop. Hoofdcoach Steffen de Vries begeleidt beiden. “Deze mannen zijn bijzonder aan elkaar gewaagd. Als je de race nog een keer zou varen, is het goed mogelijk dat de uitslag andersom is. Maar niets ten nadele van Guillaume, hij bewees vandaag de beste te zijn”, zei de coach.

Time trial
De Vries zag zijn pupillen op boei één en twee ingedeeld. Dat was dus niet ongunstig. Maar hij zet vraagtekens bij dit systeem. “Het is goed dat erop boeiverschillen wordt geanticipeerd. Op zaterdag gebeurde dat voor een aantal velden te laat, gisteren was men tijdig. Er waren verschillen waarneembaar, maar het is wel eens erger geweest. Toch is het een weinig bevredigende oplossing om automatisch het waaiersysteem te hanteren. Ik zou het een goede zaak vinden als serieus wordt geprobeerd om onder dergelijke omstandigheden een time trial te laten varen. Dan ligt de uitslag van te voren minder vast”, aldus De Vries.