Roeifederatie Fisa toont zich de laatste tijd geïnteresseerd in coastal rowing. Mede omdat daarmee een nieuwe sport wordt aangeboord. Het Nederlandse antwoord op deze groeiende tak van de roeisport is de oprichting van een klassement van vijf wedstrijden. Dit weekeinde werd in Muiden de eerste wedstrijd verroeid.
“Het was spectaculair en er waren goede golven”, zegt Erik Kraak, de slagman van de boot van De Amstel die de wedstrijd won. “Dan is het echt bikkelen.” De boot van voormalig bondsbestuurder Kraak had lang tegenstand van een Hoop/De Amstelcombinatie. “Twee boeien lang lagen we naast elkaar. Pas bij de derde boei roeiden we ze los. Het waren goede grote golven, dus we hadden ook angst voor een mishaal. Dan worden we meteen weer ingehaald.”
Finesse
Er wordt geroeid in logge boten van ongeveer de lengte van een C4, maar een breedte van 1.30 meter. Het minimumgewicht is 140 kilo. “Hij heeft drie luchtkasten en is daardoor ‘onzinkbaar’”, zegt Kraak. Met een ‘gewone’ roeiboot kun je niet goed de bocht om. Deze boten kunnen helemaal rondom een boei varen. “Soms heeft een stuurman een zwaard tussen de voeten die omhoog kan worden getrokken. Dat maakt sturen nog makkelijker.” Het roeien zelf is volgens Kraak bij uitstek leuk voor gestopte oud-wedstrijdroeiers. “Het vergt ook net wat minder technische finesse dan een acht. Je kan echt staan op je benen.”
Bochten
Een reden waarom de Fisa kustroeien omarmt is omdat er bochten in het parcours zitten. Je mag de baan uitleggen zoals je wil, zolang het tussen de vier en de zes kilometer is. Alle ploegen lijnen tegelijk op bij de start. Bij een WK gaat het dan om maximaal twintig ploegen naast elkaar. “Dat betekent wel dat de eis is dat de eerste boei op ongeveer een kilometer ligt”, legt Kraak uit. “Als je ze dichterbij legt, weet je zeker dat er ongelukken gebeuren bij de eerste boei. Je wil uiteraard niet alle boten tegelijk kapot varen.”
Klassement
Het klassement is alleen voor vieren, met een stuurman. Er zijn meer boottypen, maar daarvan zijn er in Nederland weinig volgens Kraak. Er wordt onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwenboten. Vijf mannenboten namen deel en zeven boten werden bemand door vrouwen. Kraak hoopt dat gedurende het klassement ook het animo toeneemt. “Er zou vanuit andere burgerverenigingen, maar ook vanuit studentenclubs Okeanos en Orca interesse zijn”, volgens de Amstelroeier. Skadi organiseert een van de klassementswedstrijden, tijdens de Wereldhavendagen van later dit jaar in Rotterdam.
Het klassement is hier te vinden (pdf).