NLroei

• Roeien
    • Artikelen
      • Artikelen
      • Kort nieuws
    • Evenementen
    • Verenigingen
    • Roeibanen
    • Links
    • NL records

• Blikkenlijst
    • Trainingslog
  • Mijn roeien
    • Account
    • Mijn blikkenlijst
    • Mijn trainingslog
    • Favoriete foto's
  • Media
    • Foto's
      • Foto's
      • Babes
      • Hunks
    • Roei.tv
  • Interactie
    • Forums
      • Coaching
      • Materiaal
      • Ervaring met ....
      • Verloren, Gevonden of Gestolen
      • Vraag en Aanbod
      • Overig
  • Webwinkel
    • Producten
    • Foto's
    • Winkelwagentje
  • Info
    • Over NLroei...
    • Contactgegevens
    • Fotogebruik
Icon_users aanmelden     En-c54fef9b18631b7304091934a341b1d3 Nl-877227768cb0c0508727424bd7b6286f

Forums > Vraag en Aanbod > Dilemma: advies gevraagd

Cabce64f22415b018d921749f13ae8d2
5 maanden geleden door Jasper

Als beginner heb ik mijn oog laten vallen op twee roeitrainers. De waterrower en de concept 2. Dat brengt mij in het volgende dilemma. Of nee, het is zelfs een trilemma…

Waterrower club nieuw – 1500
Concept 2 model d nieuw – 1100
Concept 2 model c 2e hands – 500 (4+ jaar oud, tweede eigenaar)

Uit ervaringen van anderen (gelezen op internetfora) destilleer ik dat het verschil tussen een model C en D vooral zit in de monitor, het geluid en de handgreep. Ook zou de model D wat soepeler zijn.

Wat raadt u mij aan om te doen?

Dcae4ef2c0ff2895259af71c465d22e9
5 maanden geleden door P.C. Kooijman

De fijnste ergometer van de drie is de C2 model D. Maar voor je een ergometer koopt zou ik eerst testen of je hem ook écht gaat gebruiken, aangezien je aangeeft beginner te zijn. Alleen ergometeren is mentaal erg zwaar (saai).
Niet voor niets staan er vrij veel ergometers haast ongebruikt op marktplaats..

9f10401cae02ec00169939a236f92ee3
5 maanden geleden door Arnauld Beijleveld

Als beginner is het misschien niet verstandig direct veel geld uit te geven aan iets waarvan je niet zeker weet of je het veel gaat gebruiken (zoals Pieter al aangaf). In die zin lijkt de aanschaf van een tweedehands C dus het beste, maar bedenk daarbij wel dat na vier jaar er af en toe wel onderhoud aan een ergometer moet gebeuren. Met een nieuwe heb je daar zeker de eerste jaren bijna geen last van, op het smeren van de ketting en schoonmaken van de sliding na.

Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad een relevante vraag of ik de training vol ga houden. In dat kader zou een tweedehands machine volgens jullie vanwege de prijs verstandig zijn. Kan ik daar uit opmaken dat ik de model c na een jaar nog steeds voor een nette prijs kan verkopen en dat ik met de model d na een jaar meer verlies incasseer omdat deze dan niet meer nieuw is?

Maar als je dat aspect zou weglaten, wat zouden jullie dan adviseren?

Om volledig te zijn. Wat ik van belang vind:
-Duurzaamheid (en hier begrijp ik dat de C na 4 jaar wellicht vraagt om nieuwe onderdelen; waar moet ik dan aan denken?)
-Soepelheid van de beweging
-Geluid dat de trainer genereert
-Prijs

C8b849dfcf3c8ad8f5445a5f6e6e7bda
5 maanden geleden door nn

Ik zou je aanraden om lid te worden van een roeivereniging als deze in de buurt is. Dan heb je naast de beschikking over een ergometer ook het plezier van buiten sporten in de zomer, een instructeur die je technisch ondersteunt en als je het op prijs stelt een trainingsmaatje en dat alles voor ongeveer 200 tot 300 euro per jaar.

@Hilde. Het voordeel van zo’n roeitrainer in huis vind ik nu juist dat je de deur niet uit hoeft en je op eigen tijden kunt trainen. Bovendien vind ik het prettig om de sessies alleen af te werken, eventueel in verbinding met een online community of onder begeleiding van muziek/tv.

Wel heb ik de roeivereniging benaderd voor begeleiding. Daar heb ik nog geen reactie op mogen ontvangen. Ik neem aan dat men tegen betaling bereid is mij de slag te leren?

Fc628398edebe9ad4375c05224836aaa
5 maanden geleden door Ties Korstanje

Wat betreft duurzaamheid is een model C geen enkel bezwaar. Zeker indien goed onderhouden (en niet dusdanig veel gebruikt als in een sportschool of roeivereniging) kunnen ze zeker 10 jaar mee.
Sterker nog, mijn ervaring is dat de eerste 2 jaar model D’s een stuk minder duurzaam zijn. De nieuweren lijken beter te zijn, maar ze zijn dan ook nog nieuwn :)

9f10401cae02ec00169939a236f92ee3
5 maanden geleden door Arnauld Beijleveld

@Tommy:
Qua nieuwe onderdelen moet je denken aan bijv. de ketting, hendel, rollers onder het bankje. Alle bewegende onderdelen dus, de monitor zal het nog wel doen als ie altijd binnen heeft gestaan zonder vocht in de buurt. Reken hiervoor totaal op een prijs van rond de €120,-.
Soepelheid van de beweging: net als met een fiets kan een goede smeerbeurt wonderen doen, zowel de ketting als de tandwieltjes. Wat dat betreft ben ik het eens met tkorstanje, mits goed onderhouden.
Geluid: Ze maken allemaal herrie :-).
Prijs: Ik denk dat een vier- of vijf-jaar oude model C ongeveer hetzelfde opbrengt. Een jaar-oude model D verliest aanzienlijk sneller zijn nieuwwaarde.

Succes met je keuze!

Bedankt voor de verdere input.

De keuze tussen een nieuwe Model D en de gebruikte Model C heb ik inmiddels gemaakt. Op grond van de argumenten die al zijn genoemd, wordt het de Model C.

Ware het niet dat er een kink in de kabel is gekomen. Ik ben wederom gepakt door de Waterrower. Het apparaat trekt me meer aan, ook gezien het geluid van het water dat volgens velen ‘soothing’ is. Het enige dat me nog tegenhoudt is de prijs.
Op marktplaats had ik er bijna één te pakken. Drie jaar oud, S3 monitor en een geaccepteerd bod van 600 euro. Dat leek te mooi om waar te zijn. Dat bleek ook zo te zijn, want er kwam nog iemand om de hoek die het apparaat met een bieding van 950 euro won.

Kortom. Ik ga nog op zoek naar een goede waterrower-deal en anders wordt het de gebruikte Model C.

Nogmaals dank, allen.

Ef72064352e8ee676128ecff093642b9
5 maanden geleden door madmad

Het is niet voor niets dat Concept 2 zo groot is geworden en dat iedereen deze ergometers gebruikt. Beter is er niet te vinden.
Heb je al eens contact opgenomen met Concept 2 Nederland in Amsterdam? Zij verkopen namelijk ook tweedehands ergometers die zij opgeknapt hebben. Voordeel is dat de ergometers zo goed als nieuw zijn en dat ze voor een vaste prijs worden aangeboden. Een goede tweedehands model D is voor iets meer dan 800 euro verkrijgbaar.

Ja dat beeld is duidelijk geworden. Vandaar dat ik al eerder met Concept 2 contact heb opgenomen en zij hebben inderdaad een tweedehands aanbod. Iets om op terug te kunnen vallen, indien mijn andere voorkeuren zouden falen :D .

D9fc19e7e6edd820dd3e88ab452b2b31
5 maanden geleden door Ank Verrips

Wat verder ook goed is om aan te denken: je geeft aan gebruik te willen maken van thuistrainen en online communities. Goed idee, heb ik zelf ook heel veel aan gehad bij het bereiken van doelen. De “community” die gebruik maakt van de uitkomsten van de Concept2 is echt vele malen groter dan de “Waterrower community”. Concept2 doet wereldwijd vele malen meer ter ondersteuning van online communities dan de fabrikant van de Waterrower. Uitkomsten van de Waterrower lijken niet op die van de Concept2. Vergelijking van die uitkomsten is alleen mogelijk met omrekenprogramma’s. Allemaal lastig en niet zo motiverend als vergelijkingen met dezelfde trainingsapparaten.

Bovendien is er voor de Concept2 ook software (RowPro) leverbaar waarmee je kunt trainen en resultaten kunt monitoren. Met RowPro kun je via internet roeien met andere bezitters van een Concept2. Leuk als je serieus aan de gang wilt, of handvatten zoekt om training vol te houden.

Kijk eens op www.concept2.com. of op www.concept2.nl of op www.drooog.nl als je wilt kennismaken met “online droogroeiondersteuning”

Veel succes, Ank

Bedankt voor de aanvulling. Hoe de trainer aanvoelt vind ik belangrijker dan hoe groot de groep is die online meedoet.

D9fc19e7e6edd820dd3e88ab452b2b31
4 maanden geleden door Ank Verrips

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar er staan ongelofelijk veel roeimachines bij mensen thuis te verstoffen omdat het gewoon heel moeilijk is om thuis trainen vol te houden en om gemotiveerd te blijven. Je zult merken dat als je je Waterrower of Concept2 eenmaal thuis hebt staan dat je elke hulp die er te vinden is om te blijven trainen in je eentje heel goed kunt gebruiken.

Dus van mijn kant:“zet ’m op en hou vol!”

(en ik ben geen aandeelhoudster van Concept2…)

A9beb8dd7e0ea11b5e7c5e1a377939cd
4 maanden geleden door mvanaurich

Zorg vooral voor een goed te ventileren ruimte. Anders wordt de training echt zwaar. Als je dit niet hebt, kun je beter bij een roeivereniging gaan buurten.
Als je bij een roeivereniging langs gaat kunnen ze je zelfs in een boot zetten, als je dan na een aantal weken denkt dat roeien je sport niet is kun je alsnog stoppen. Voor ergoen zal dit ook gelden.

Gewoon proberen bij een roeivereniging.

Groet,

Martijn

A9beb8dd7e0ea11b5e7c5e1a377939cd
4 maanden geleden door mvanaurich

Zorg vooral voor een goed te ventileren ruimte. Anders wordt de training echt zwaar. Als je dit niet hebt, kun je beter bij een roeivereniging gaan buurten.
Als je bij een roeivereniging langs gaat kunnen ze je zelfs in een boot zetten, als je dan na een aantal weken denkt dat roeien je sport niet is kun je alsnog stoppen. Voor ergoen zal dit ook gelden.

Gewoon proberen bij een roeivereniging.

Groet,

Martijn

4 maanden geleden door Jasper

Ank. Dat is een veel gehoorde waarschuwing inderdaad. Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken behoor ik wat mijzelf betreft tot de groep van mensen die het wel volhoudt :D. Maar ik zal je advies om online te gaan zeker opvolgen.</p><p>Mvanaurich. Goede tip. Ik kan de trainer in de woonkamer of op een slaapkamer zetten. Voordeel van een slaapkamer is dat er inderdaad makkelijk een raam open kan. Bovendien is het niet wenselijk dat de woonkamer naar een fitness-ruimte gaat geuren. Aan de andere kant vind ik de woonkamer wel gezelliger. We zullen zien.

Inmiddels heb ik een optie op een jonge Waterrower club voor een nette prijs. Er gaat alleen nog even wat tijd overheen omdat er nog iets aan vervangen moet worden.

Bedankt overigens voor alle input.

4f44a127651484b71dcfcc70805f86d7
4 maanden geleden door Martijn Splinter

Vergeet niet de water purification pills! Anders gaat het apparaat er toch minder aantrekkelijk uit zien.

Jup dat zou jammer zijn.

Ik had eerst gedacht er gedistilleerd water in te doen met het idee dat dit water mooi schoon is. Maar Waterrower raadt dit af:

[quote:134d4aedeb]Het gebruik van gedistilleerd water wordt ten zeerste afgeraden omdat door het ontbreken van chloor er zeer snel bacteriegroei (dus algen) zal ontstaan.[/quote:134d4aedeb]

Wij hebben namelijk behoorlijk hard water, ik vrees voor kalkaanslag aan de binnenkant van de tank. Ik zal Waterrower tzt vragen hoe dat zit. Misschien dat die tabletten zich ook met kalk bezig houden.

C0a0f93ba8a80e2efb30d845fbd74a7b
4 maanden geleden door Tinus

In Nederland bevat het drinkwater geen belangrijke hoeveelheid chloor.

Aan de andere kant, het water in Nederland wordt weer wel onthard en hard leidingwater komt niet voor; misschien schrijf je dus vanuit een ander perspectief en woon je niet in Nederland.

Ik had moeten zeggen; relatief hard water. Ik schrijf immers vanuit een Nederlands perspectief ;).

login om een reactie te plaatsen

Roeien

Artikelen
Kort nieuws
Evenementen
Verenigingen
Roeibanen
Links
Blikkenlijst
Trainingslog

Mijn roeien

Account