NLroei

• Roeien
    • Artikelen
      • Artikelen
      • Kort nieuws
    • Evenementen
    • Verenigingen
    • Roeibanen
    • Links
    • NL records

• Blikkenlijst
    • Trainingslog
  • Mijn roeien
    • Account
    • Mijn blikkenlijst
    • Mijn trainingslog
    • Favoriete foto's
  • Media
    • Foto's
      • Foto's
      • Babes
      • Hunks
    • Roei.tv
  • Interactie
    • Forums
      • Coaching
      • Materiaal
      • Ervaring met ....
      • Verloren, Gevonden of Gestolen
      • Vraag en Aanbod
      • Overig
  • Webwinkel
    • Producten
    • Foto's
    • Winkelwagentje
  • Info
    • Over NLroei...
    • Contactgegevens
    • Fotogebruik
Icon_users aanmelden     En-c54fef9b18631b7304091934a341b1d3 Nl-877227768cb0c0508727424bd7b6286f

Forums > Coaching > Arm spier tanningen

2670a649a2a96fc7832b0a94cad5c5ee
ongeveer 1 jaar geleden door Damion Eigenberg

heeft er iemand goeie trainingen voor de armspieren,
ik mis daar toch wat kracht,
nu heb ik al een aantal goeie oefeningen van mijn coach, maar wou graag weten of er iemand was met andere ideeën.

mvg Damion

1a400179e3eaf33ca2b21f265ab47a6a
ongeveer 1 jaar geleden door Joost Elshoff

eerst maar eens aangeven wat je dan al doet… en waarom je vindt dat je daar kracht mist…

2670a649a2a96fc7832b0a94cad5c5ee
ongeveer 1 jaar geleden door Damion Eigenberg

De doorhaal loopt dood, ik mis daar toch wat kracht om een explosieve beweging te maken met de armen,
Ik doe nu bijvoorbeeld dat ik licht gebogen sta en steun op een verhoging met mijn hand en met mijn andere hand trek ik een gewicht omhoog

Dcae4ef2c0ff2895259af71c465d22e9
ongeveer 1 jaar geleden door P.C. Kooijman

Speciale armoefeningen voor roeien zijn naar mijn mening onzin. Roeien doe je niet op je armen, maar op je benen. Doorversnellen van de haal doe je op je rug. Met je armen dien je enkel de druk vast te houden, explosief afmaken zorgt enkel voor verstoring in de boot.
Maar dat is mijn mening.

Zoals Pieter Kooijman al stelt, zijn je armen slechts een onderdeeltje van een langere aandrijving die vooral gedragen wordt op de benen. Dat je druk achterin verliest, kan natuurlijk ook te maken hebben met een onjuiste krachtsverdeling in de haal. Als je voorin te explosief bent bij het keren en oppakken, zul je merken dat je de spanningsboog (blad, paal, handle, armen, rug, benen, voetenboord) niet kunt volhouden.

Je kunt dan, naast de nodige krachttraining om je hele lijf sterker te maken, beter oefenen om het doorduwen en steunen op je voetenboord in de eindhaal te verbeteren dan je biceps en triceps extreem oppompen.

Maak een keer een video van je roeien, laat die analyseren door je coaches, kijk waar je in techniek winst kunt maken.

Zoals Pieter al aangeeft, heeft explosief afmaken alleen een rommelig effect waardoor je minder clean kunt keren achter. Lijkt me niet wat je wilt.

16f22461c12574cf786e37cbbdd135ab
ongeveer 1 jaar geleden door Joepie

Ga naar De Hoop en volg de demonstratie van de RP3, ga daar op roeien en bekijk je haal-curve om te zien of het waar is wat je zelf zegt ( doorhaal loopt dood ) en laat je adviseren door oa Frans Göbel wat je daar eventueel aan kan verbeteren. Doe anders mee aan zijn roei-clinic !

Ccdecffee0961eca4404c47f181bf82b
ongeveer 1 jaar geleden door Michiel Tuik

Bedankt voor alle goed bedoelde adviezen. Damion is een zeer gedreven jonge roeier die hongerig is naar tips en kennis die zijn prestaties kunnen verbeteren. De indruk zou kunnen ontstaan dat hij geen of onkundige begeleiding heeft, dat is niet het geval. De oefeningen die hij heeft gekregen richten zich ook niet op bi- en triceps maar op de grote rugspier. Als degene die meerdere keren per week zijn haal bekijk, constateer ik dat hij idd tekort komt in de doorhaal waardoor hij geen goede uitpik kan maken. De term explosief wordt misschien wat losjes gebruikt om een wat actievere doorhaal (armen en rug) te stimuleren.
O en eeehh een RP3, geloof het of niet, is ook hier in het hoge Noorden te vinden :D

F3fe2d7a8a1dd173ad04cebdecac0dd6
ongeveer 1 jaar geleden door Zoltan

Ergometeren met je schoenen los? zodat je goed kan voelen of je je druk wel behoudt op je voetenboord? En je schermpje op die krachtcurve instellen.

@ neptunuscoach Ik ging er ook niet van uit dat hij niet gecoacht zou worden hoor. Misschien is het interessant voor deze jongeman om zich eens te verdiepen in de roeitechniek (door boeken erover te lezen)… op die manier krijgt hij een goed beeld van wat je probeert uit te leggen tijdens een training en hoe hij dat moet toepassen. Ook valt te overwegen het krachttrainingsprogramma voor junioren van de roeibond aan te bieden (in het daarvoor bedoelde deel van de seizoensvoorbereiding).

Als hij dit seizoen nationale wedstrijden gaat starten (buiten Groningen dan), kan hij misschien ook voor referentie een paar keer meefietsen met aansprekende skiffvelden, zoals SA, LSA en DSA 1×. Van kijken naar goed roeien kun je ook veel leren.

Zoltan is idd iets wat we doen<br/>timonel Geloof mij, hij leest veel, slurpt informatie. komt daardoor ook met de meest vreemde vragen, maar wel leuk dat hij er zo mee bezig is hoor. We hebben regelmatig filmpjes bekeken, op Youtube staan interessante dingen, WK opnames waarbij we de verschillen bekijken etc. Daarnaast maken we ook opnames van hemzelf om te laten zien waar de verbeterpunten zitten. Maar alles heeft zijn tijd nodig, en geduld is niet een van de meest prominente eigenschappen van deze jongeling (is net in dec 14 geworden) Maar we maken gestage vorderingen. Maar eens zien hoe het zondag gaat op zijn eerste grote wedstrijd

Dcae4ef2c0ff2895259af71c465d22e9
ongeveer 1 jaar geleden door P.C. Kooijman

Oooh, hij is 14. Dan heeft hij nog tijd zat om te verbeteren, ik raad hem vooral aan te zorgen dat hij plezier blijft houden in roeien.
Daarmee kan hij dan over een jaar of 4 serieus op kracht gaan trainen. Maar zonder plezier in roeien haal je de top nooit!
Veel plezier dus zondag!

16f22461c12574cf786e37cbbdd135ab
ongeveer 1 jaar geleden door Joepie

Leuk zo’n jong ‘jochie’, misschien sponsorrijp voor een goede skiff ?
Ben zondag op de Hoop, heb een skiff in de ‘aanbieding’ ( kleinste Dougals )

P_K plezier heeft hij zeker, maar is wel heel serieus bezig.<br/>Joepie Interesse is gewekt

@ Neptunuscoach veel succes morgen dan op de Amstel… J16 is een flink veld. Hou de jongeman voor ogen dat pieken als junior weliswaar leuk is, maar dat niet iedere junior per definitie daarna ook nog een topper als senior wordt. Nu te hard trainen en interesse verliezen is ook niet alles. Roeien is leuk, en een sport die je zo 40 a 50 jaar kunt blijven beoefenen… of zelfs nog langer!

@ neptunuscoach en damion Tevreden over de skiffhead?

Ja en nee. Ja wat betreft tecnische uitvoering en doorzettingsvermogen. nee wat betreft het sturen en de bootsnelheid. Wat het laatste betreft steek ik hand in eigen boezem. Nog niet genoeg op snelheid getraind. Maar we zijn begonnen met een inhaalslag. Afgelopen maanden vooral op vermogen getraind. Ergoresultaten zijn zeer bevredigend maar nu moet het nog omgezet worden naar snelheid. Inmiddels begonnen met kleine aanpassingen in de haal en dat lijkt goed te gaan. Moet de afstelling ook nog eens onder de loep nemen, mogelijk iets te zwaar. Verder was de omgeving misschien wat te intimiderend. Maar zo’n eerste jaar is het opdoen van ervaring minstens zo belangrijk. We bouwen rustig door.

Ben benieuwd hoe je ervoor staat bij de NK Klein, later deze maand… succes in ieder geval

bedankt. Heb voor NK klein geen al te hoge verwachtingen. Eerste keer op de Bosbaan, eerste keer over 2km. Aangezien de voorwedstrijden voor een deel ingedeeld worden adh van geboekte resultaten zal het heel moeilijk worden om de halve finales te halen, ook gezien het traditiegetrouw grote veld bij J16 1×. Ervaring opdoen is het belangrijkste. Misschien nog een combi met De Hunze in 2x of 4*. We maken er in ieder geval een leuk weekend van. We zullen wel zien wat het mannetje er van maakt.

4d21a7677395a2c1f87da88f97008086
ongeveer 1 jaar geleden door Wouter van de Westeringh

De voorwedstrijden voor J16 worden niet ingedeeld. Althans de afgelopen jaren niet. Dit gebeurt voor de junioren alleen bij de J18 en M18 skiff.

login om een reactie te plaatsen

Roeien

Artikelen
Kort nieuws
Evenementen
Verenigingen
Roeibanen
Links
Blikkenlijst
Trainingslog

Mijn roeien

Account